• CANLI TV İZLE
  • CANLI BORSA
  • İstanbul 13° AÇIK
    • Adana
    • Adıyaman
    • Afyonkarahisar
    • Ağrı
    • Amasya
    • Ankara
    • Antalya
    • Artvin
    • Aydın
    • Balıkesir
    • Bilecik
    • Bingöl
    • Bitlis
    • Bolu
    • Burdur
    • Bursa
    • Çanakkale
    • Çankırı
    • Çorum
    • Denizli
    • Diyarbakır
    • Edirne
    • Elazığ
    • Erzincan
    • Erzurum
    • Eskişehir
    • Gaziantep
    • Giresun
    • Gümüşhane
    • Hakkâri
    • Hatay
    • Isparta
    • Mersin
    • istanbul
    • izmir
    • Kars
    • Kastamonu
    • Kayseri
    • Kırklareli
    • Kırşehir
    • Kocaeli
    • Konya
    • Kütahya
    • Malatya
    • Manisa
    • Kahramanmaraş
    • Mardin
    • Muğla
    • Muş
    • Nevşehir
    • Niğde
    • Ordu
    • Rize
    • Sakarya
    • Samsun
    • Siirt
    • Sinop
    • Sivas
    • Tekirdağ
    • Tokat
    • Trabzon
    • Tunceli
    • Şanlıurfa
    • Uşak
    • Van
    • Yozgat
    • Zonguldak
    • Aksaray
    • Bayburt
    • Karaman
    • Kırıkkale
    • Batman
    • Şırnak
    • Bartın
    • Ardahan
    • Iğdır
    • Yalova
    • Karabük
    • Kilis
    • Osmaniye
    • Düzce
    • Lefkoşa
    • Bakü
    • Amsterdam
  • İMSAK'A 02:00

  • VİDEO GALERİ
  • FOTO GALERİ
  • BİST %0.40 1,33
  • DOLAR %0.17 7,79
  • EURO %0.19 9,48
  • POUND %0.15 10,49
  • ALTIN %11:57 466,06
  • YUAN %0.18 1,19
  • BTC %0.82096 151786,00
  • ETH %2.28388 4807,54

ÖTV’yi kur vurdu

ALİ YILDIRIM / KARAR Otomotiv sektörü 2019 yılından aldığı gazla 2020’ye hızlı bir giriş yaptı. Geçen yıldan aldığı iştahla milyonluk pazara ulaşmayı hedefleyen sektöre, koronavirüs çelme taktı. Fakat, pandemi döneminde açılan ucuz kredi muslukları otomot...

ALİ YILDIRIM / KARAR

Otomotiv sektörü 2019 yılından aldığı gazla 2020’ye hızlı bir giriş yaptı. Geçen yıldan aldığı iştahla milyonluk pazara ulaşmayı hedefleyen sektöre, koronavirüs çelme taktı.

Fakat, pandemi döneminde açılan ucuz kredi muslukları otomotiv sektörünü de kısa süreli ihya etti. 3 kamu bankası 6 yerli üretim yapan markalara ucuz kredi musluklarını kapattıklarını bildirdi. Kredi indirimlerinden sonra fiyatların arttığını vurgulayan kamu bankaları, artan euro kurunu ve enflasyonu o dönemde de dikkate almadı. Temmuz 2020 sonunda son verilen kredi kampanyası karşısında euro pandeminin başladığı mart ayından bu yüzde 16’ya yakın değer kazanmıştı. Enflasyon ise yine aynı dönem aralığında yüzde 6,7 artmıştı. Pazar tam hızlı bir büyüme arifesine girerken, özel tüketim vergisi (ÖTV) şoku yaşandı. Yeni ÖTV ve matrah düzenlemesiyle birlikte kısıtlı modellerde gerçekleşen fiyat etiketleri düştü. Ama fırtına yüzde 75’ten fazla modelde koptu. Her ne kadar ÖTV indirimi olarak lanse edilmeye çalışılsa da asıl nedenin ithalatı kısmak olduğu da bildirildi. Hatta açıklamada ‘Cumhurbaşkanı kararı ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca cari açık üzerinde yüksek düzeyli olumsuz etkiye sahip olan otomobil ithalatının azaltılması amacıyla motor silindir hacmi aralıkları ve özel tüketim vergisi matrahları esas alınarak düzenlemeye gidildi’ denildi. ÖTV düzenlemesinin Ağustos 2020’nin son gününde gerçekleşmesi, yeni fiyat listelerinin açıklanmasını da geciktirdi. İlk yapılan hesaplamalara göre, sıfır araç fiyatlarında yaklaşık yüzde 7’lik indirim beklenirken, her ay başında yenilenen listeleri bu sefer kur vurdu. Pandemi dönemine 7 lira seviyelerinden başlayan kur Ağustos 2020’nin başında 8 lirayı aştı. Ağustos 2020’de 8.20 lira olan euro/TL, eylül ayına girildiğinde 8.84 seviyelerine kadar ulaştı. ÖTV düzenlemesinin de gerçekleştiği dönemde sadece kurun yüzde 7,8 arttığı görülüyor. Böylece ÖTV ile düşen kısıtlı fiyatlar, kur ile yeniden aynı seviyeye hatta bazı yerlilerde de etiketler yükseldi.  ÖTV düzenlemesiyle gelen fiyat indirimleri 10 modeli geçmezken, 5 bin liraları bulmadı.

FİYATLAR BELİRSİZ HALE GELDİ

2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür “Hem ÖTV düzenlemesi hem de döviz kurlarının hareketli seyri nedeniyle sıfır fiyatları bir anda belirsiz hale geldi ve markalar hata yapmamak adına fiyat belirleme konusunda dikkatli hareket ediyorlar. Markalar öncelikle yüzde 50 ÖTV diliminde tutabilecekleri araçların fiyatlamalarına konsantre oldular. Genel sürecin de uzamayacağını öngörmekle birlikte 1 hafta içerisinde piyasadaki belirsizliklerin ortadan kalkacağını düşünüyoruz. Ancak yeni düzenleme ile birlikte, üst matraha giren lüks ve premium modellerin sıfır olarak satışında ciddi daralma olacaktır” dedi.

SİPARİŞ İPTALLERİ ÇOĞALDI

Sıfır araç talebine karşılık arzda yaşanan daralma ve ön sipariş satışlarını değerlendiren Orhan Ülgür, sözlerine şunları ekledi: “İkinci elde fiyatların yükselmesinin sebeplerinden biri olan sıfır araç arz durumu, eylül ayı itibarı ile sona erdi. Ancak o dönemde sıra yazdıran müşterilerin davranışları, ÖTV düzenlemesi nedeniyle ters yönde işleyecektir. Daha önce döviz kuru ve araçların geliş fiyatına göre müşterilerin yüzde 20-30 oranında siparişlerini iptal edebileceklerini söylemiştik. Yeni düzenleme, fiyatları ciddi anlamda etkiledi ve özellikle üst segmentlerde sipariş iptalleri yüzde 50’leri aştı.” 

Bu haber hakkında düşüncelerinizi yorum kısmında belirtebilirsiniz!

0 0 0 0 0 0
YORUMLAR

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

ÖTV zammı sonrası vatandaştan isyan: Fiyatlar yüksek, başımız döndü

HIZLI YORUM YAP

0 0 0 0 0 0
sf TÜRKİYE'DE KORONAVİRÜS
520.167

VAKA

418.331

İYİLEŞME

14.316

ÖLÜM

101.836

AKTİF VAKA

sf DÜNYA'DA KORONAVİRÜS
64.977.782

VAKA

41.705.009

İYİLEŞME

1.501.907

ÖLÜM

23.272.773

AKTİF VAKA

Çağın Gazetesi'e üye olun

Zaten üye misiniz ? Buraya tıklayarak Üye girişi sağlayabilirsiniz.

Çağın Gazetesi'e giriş yapın

Henüz üye değil misiniz ? Buraya tıklayarak Üye olabilirsiniz.